Ranualta matka jatkui kohti Kajaania. Meillä ei ollut selkeää suunnitelmaa, missä oltaisiin yötä, tai siitä mikä olisi seuraava kohde yleensäkään. Päämääränä oli Lieksa, mutta emme uskoneet saavuttavamme sitä torstain aikana. Olimme kuitenkin lähteneet Rovaniemeltä vasta puolilta päivin, pysähtyneet Ranualle, viettäneet siellä useamman tunnin ja nyt teimme matkaa taas iltaa vasten. Joten syntyi päätös olla puskaparkissa. Matkan varrella ei kovin monia leirintäalueita edes ollut. Uskollisena oppaana meillä oli (googlen lisäksi) SF-Caravanin Leirintäopas, josta katseltiin karttoja, reittejä ja majapaikkoja. Silmät pidettiin myös koko ajan auki kivojen levähdysalueiden varalta. Ja tietty ihailtiin upeita maisemia. Niitä levähdyspaikkoja on muuten tien 78 varressa todella paljon! Mutta ei meille mieluisaa, joten matka jatkui aina Puolangalle asti.

Puolangassa oli leirintäoppaan mukaan matkaparkki, Pororajan majoitus ja caravan, mutta myös leirintäalue. Ja koska meitä houkutti sauna, päätimme kuitenkin ajaa leirintäalueelle. Ja kyllä kannatti! (Lue tarkempi arviointi alta.) Saunomisen, uinnin ja grilliruuan jälkeen uni maistui koko perheelle. Leirintäalue oli niin viihtyisä, että päätimme jäädä vielä toiseksi yöksi. Mutta keskustellessamme henkilökunnan kanssa selvisi, että Puolangassa järjestettäisiin joku rock-festari ja alue oli tulossa täyteen festarivieraita, joten päätimmekin lähteä lasten kanssa jaloista pois. Festarilava oli järven toisella laidalla, joten aamutunneille jatkuva möykkä olisi taattu.

Ei muuta kuin leiri taas kasaan ja kohti uusia seikkailuja! Vaikka meillä nyt olikin tavoitteena Kajaani, poikkesimme Puolangassa vielä sen verran reitiltä, että kävimme katsastamassa Suomen korkeimman vesiputouksen, Hepokönkään. Sieltä sitten seuraavat 100 km Kajaaniin.

Koska teemme matkaa sen vaunun (ja lasten) kanssa, on matkatahti melko hidas. Näin ollen saavuimme Kajaaniinkin vasta illansuussa. Koska tarkoitus oli yöpyä vain yksi yö, valittiin taas matkaparkki. Vietiin vaunu Kajaanin ABC:n pihaan, ja suunnattiin kaupungin keskustaan. Tässä vaiheessa mies halusi vähän hemmottelua, joten kävimme ravintolassa syömässä. Nyt en enää muista paikkaa, mutta tarjoilu pelasi, ruoka oli hyvää ja annokset riittävän suuria. Hinnat normaaleja. Ravintola mikälie sijaitsi vastapäätä Makuunia, josta haettiin säkillinen irtokarkkia tulevaa karkkipäivää silmälläpitäen. Sitten kävelykierros keskustassa, toinen kierros autolla ja vielä kävellen tutustumaan rauniolinnaan. Lapset alkoivat jo käydä ylikierroksilla, joten rauniolinnassa sai olla supertarkkana ettei kumpikaan a) pudonnut raunioilta b) pudonnut veteen. Kiva oli kuitenkin tämäkin paikka nähdä ennen nukkumaanmenoa.

Meille oli etukäteen mainittu ABC:llä, että nuoriso voi vähän ajella autoilla parkkiksella. Mutta se ei meitä haitannut. Vaan jäipä sitten kertomatta, että tekevät ne muutakin... Jossakin kohtaa iltaa ralli alkoi, äänitehosteiden kanssa. Matkaparkissa oli kolme karavaanaria, ja paikallinen nuoriso tuli sitten parkkiin ihan vaunujen ja autojen kupeeseen ja soittimista väännettiin nupit kaakkoon. Yöstä oli tulossa levoton. Lapsia vähän pelottikin, joten aika nopeasti mönkivät meidän viereen. Onneksi pojat olivat niin väsyneitä, että nukahtivat turvalliseen pesään metelistä huolimatta. Meitä vielä tässä vaiheessa yötä miehen kanssa nauratti, että lähdettiin Puolangan ihanalta leirintäalueelta festareita ja meteliä pakoon! Mutta kun jumputusta oli jatkunut tuntitolkulla ja loppua ei kuulunut, alkoi meilläkin hymy hyytyä. Jossakin välissä lopulta tuli hiljaisuus, ja minäkin nukahdin.

Heräsin siihen, että joku särki pulloja. Ja taas musiikki alkoi soida. Meteli ja meno oli muutenkin sellainen, että siinä kohtaa minä koin parhaaksi suunnistaa vaunun ovelle passiin. Ihan siltä varalta, että joku seuraavaksi pyrkii sisään. Siinäpä sitten seisoskelin oven takana kun urheat teinit kävivät vuorotellen koputtelemassa vaunun ovella, sisään asti kukaan ei kuitenkaan uskaltanut yrittää. Omaksi onnekseen, koska äitikarhu vartioi heti oven takana OFF-hyttysmyrkyn ja kännykän kanssa. Jos joku olisi uskaltautunut ovea aukomaan, olisi saanut ötökkämyrkyt silmilleen! Ovi oli tietty lukossa, meillä on aina öisin. Jossakin kohtaa saimme taas rauhan koputtelijoilta, mutta taustamusiikki jatkui läpi koko yön ja taukosi vasta kuudelta aamulla kun huoltis avasi ovensa. Pieniä korvienlepuutustaukoja tuli kun vartija kävi kierroksellaan, mutta nuoriso tiesi kuvion ja tuli nopeasti takaisin vartijan poistuttua. Meillä nyt sitten lapsetkin tunnistavat Petri Nygårdin 4 vuodenaikaa... Kiva.

Kun aamu lopulta koitti, oli koko perhe enemmän tai vähemmän nuutunut. Mies nappasi lapset mukaan ja marssi ABC:lle paitsi valittamaan, myös leikittämään lapsia. Minä jäin vaunuun paistamaan vohveleita aamupalaksi, saatiin edes vähän piristettyä lapsia jotka olivat levottoman yön jäljiltä aika huonotuulisia. Kun perhe oli ruokittu, kävin valittamassa yöstä. Vain sen takia, että meiltä oli peritty 10€ maksu majoittumisesta. Jos majoitus ei olisi maksanut mitään, en olisi valittanut. Mutta nyt vaadin rahat takaisin ja myös sain ne. Kiitos paikallisen nuorison, emme halunneet jatkaa kesken jäänyttä tutkimusmatkaa Kajaanin keskustaan, vaan otimme pikavauhtia suunnan kohti Lieksaa.

ARVIOINNIT (otsikoista suorat linkit kohteen kotisivuille)

Puolanka Camping

Puolanka Camping oli rauhallinen, siisti ja siellä oli tosi mukava henkilökunta. Olivat vasta ostaneet paikan, ja tekivät kovasti remonttia ja ehostusta alueelle. Rantasauna oli ihan huippu! Koko reissun paras! Lämpesi puilla, samoin vesipata joka sitten höyrysti koko pesutuvan lasten riemuksi. Ranta oli lapsille sopiva, syveni hitaasti, kirkas vesi ja hiekkapohja. Laiturilta aikuiset pääsivät helposti uimaan kunnolla. Lyhyt matka keskustaan. Tänne mennään ehdottomasti toistekin! Hinta yhdeltä yöltä koko perheelle, saunan kanssa 45€.

Hepoköngäs

Hyvät, selkeät reitit, joita pitkin helppo kulkea niin pyörätuolilla kuin lastenvaunujenkin kanssa. Putouksen yläpäässä oli laavu sekä huussi. Ainoa miinus epäselvästi merkitystä luontopolusta, jota yritimme löytää putouksen "väärältä puolelta". Ison yhdistelmän kanssa kannattaa jäädä parkkiin jonkun matkaa putouksesta sijaitsevan kahvilan pihaan (ympäriajettava) ja kävellä siitä. Tästä paikasta myös lapset tykkäsivät paljon, eikä maksanut kuin kävelemisen vaivan! Jos kellonaika olisi ollut toinen (lue: ruoka-aika), olisimme voineet grillailla makkarat laavulla ja nautiskella luonnosta pidempäänkin. Nyt vain kävelimme putouksen alle, räpsimme kivat kuvat ja suuntasimme kahvilaan munkkikahveille. Ja lapsille jäätelöä... Jälleen kohde, jota suositellaan kaikille Puolangassa liikkuville!

?ui=2&ik=1df8087ac7&view=fimg&th=15d222c

Jes, kerrankin oma kuva on kivempi kuin netistä löytyvät! =)

Kajaanin rauniolinna

Kiva, ilmainen kohde, johon ei kannata mennä vaunujen kanssa. Lapsista kiinnostava. Paljon oli porukkaa istuskelemassa valleilla, kun oli kaunis ja lämmin ilta. Kannattaa käydä kun vierailee Kajaanissa! Sitä ei kyllä pysty ymmärtämään, miten joku on aikoinaan antanut luvan rakentaa tien raunoiden läpi...

Kuvahaun tulos haulle kajaani rauniolinna

kuva: http://www.metsa.fi/linna-kajaanin-kaupungissa

ABC Kajaani

Mainostaa matkaparkkia, 10€ yö (sähköllä). Ei mitään hyvää sanottavaa, älkää hitossa menkö!